تاثیرات بازاریابی پیامکی

در فروش کالا و خدمات، انجام بازاریابی اثربخش، بسیار اهمیت دارد و بازاریابی پیامکی از گذشته تاکنون مورد توجه بسیاری از کسب‌وکارها بوده است. به خاطر دارم که حدودا 10 سال قبلی در جمعی بودم که صحبت دو نفر ناخودآگاه توجه مرا به خود جلب کرد. این عزیزان درباره بازاریابی پیامکی صحبت می‌کردند و اینکه کنترل‌هایی که ظاهرا بر روی سایتشان انجام می‌دادند، در زمان ارسال پیامک و پس از آن، ورود کاربران به سایت به صورت جذابی افزایش می‌یافت.

در آن زمان من دانشجوی دکترای مهندسی کامپیوتر بودم و با اینکه مفهوم صحبتشان را متوجه می‌شدم ولی ارزش بازاریابی پیامکی را مانند امروز درک نمی‌کردم. پس در این مقاله با من همراه باشید تا گپی دوستانه در خصوص بازاریابی پیامکی داشته باشیم.

فروشگاهی که در شهر شما هست، کد تخفیف برایتان پیامک می‌کند، از تبلیغاتش پاسخ نمی‌گیرد؟
پیامک از آنجایی که به شخصی‌ترین وسیله هر شخص وارد می‌شود و با صدا و نوتیفیکیشن، مشتری شما رو صدا می‌زند، می‌تواند در صورتیکه که شرایط خاصی داشته باشد، در فروش شما بسیار اثربخش باشد.

روش های افزایش تاثیرات بازاریابی پیامکی

راه های زیادی برای افزایش اثرگزاری در بازایابی پیامکی وجود دارد که در این مقاله سعی شده به مهمترین آنها بپردازیم. بیشتر این روش ها توسط خودمون برسی و تست شده و بازدهی قابل توجه ای داشته است. همچنین خوشحال میشیم اگر  شما هم تجربه ای در بازاریابی پیامکی دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگزارید تا به محتوای اصلی این مقاله اضافه کنیم.

جذاب باشید

سعی کنید متن پیامکتون در صورت امکان سبب شادی مخاطب گردد. مثلا فرض کنید پیامک زیر برایتان آمده است:

ماشینت رو نمی‌خوای بشوری؟
به خدا گناه داره …
کد تخفیف: MJ-53
کارواش مجید، بلوار ابوذر نبش بوستان

اگر شما دریافت کننده پیامک باشید و دقیقا در همان شهری هم باشید که کارواش مجید هست، با دیدن این پیامک چه حسی‌ بهتون دست می‌دهد؟
پس لطفا متن پیامک رو خیلی خشک و بی‌روح طراحی نکنید

ارسال هدفمند به جامعه

پیامک رو هدفمند برای جامعه هدف مشخصی ارسال کنید. مثلا فرض کنید شما تولیدی عمده پوشاک دارید و می‌خواهید پوشاک رو به صورت عمده بفروشید. لذا اگر پیامک شما بی‌هدف برای افراد بسیار زیادی هم ارسال شود، از آنجایی که درصد بسیار کمی از جمعیت جامعه، فروشنده پوشاک هستند، لذا عملا شما بودجه تبلیغاتی خودتون رو دور ریخته‌اید. لذا سعی کنید کاملا هدفمند پیامک‌هاتون رو ارسال کنید.
پیشنهاد می‌کنم از سامانه ایده‌کاو برای یافتن مشتریانتون به صورت هدمند استفاده کنید.

شخصی سازی پیامک

سعی کنید در پیامکتون با مخاطب و مشتری‌تون به گونه‌ای صحبت کنید که فکر نکند این پیامک به عده بسیار زیادی ارسال شده و اون هم یکی از همان افراد هست. لطفا متن پیامک را به گونه‌ای تنظیم فرمایید که به مشتری شما این احساس منتقل شود که پیامک را مخصوص او ارسال کرده‌اید. مثلا متن پیامکی زیر را ببینید:

محمد احمدی
عضو محترم جامعه حسابداران
شما دعوتید:
idekav.com

لذا بر خصوصی بودن پیامک برای اثربخشی آن تاکید می‌کنم و سعی کنید لینکی که ارسال می‌شود، مشتری شما پس از ورود به لینک احساس راحتی داشته باشد.

ارجاع به سایت

لینکی که در انتهای پیامک هست برای اثربخشی پیامک بسیار اهمیت دارد. فرض کنید که شما با زحمت بسیار یک مشتری را به سمت فروشگاهتون هدایت می‌کنید.

فرض کنید زمانی که مشتری وارد فروشگاه و یا دفتر شرکت شما، کسی در آنجا نباشد که او را راهنمایی کند. شاید بگویید که نیاز به فردی برای هدایت ندارد، تمام محصولاتم را آنقدر خوب در ویترین قرار داده‌ام که خودش می‌تواند متوجه شود. در شرایطی که کرونای عزیز، سبب شده است تا مراجعات حضوری به شدت کاهش یابد، همان هزینه‌ای که شما قبلا برای دکوراسیون دفتر و فروشگاه خودتون هزینه می‌کردید، الان می‌بایست برای دکوراسیون سایتتون هزینه کنید.

در طراحی سایت، مفهومی با نام UI/UX (یو آی/یو ایکس) وجود دارد که تمرکز آن بر چیدمان سایت به گونه‌ای هست که افرادی که در آن هستند به راحتی از نوع خدمات و چگونگی استفاده از آن مطلع شوند. در این خصوص صحبت بسیار است ولی این نکته مهم را فراموش نکنید که فردی که با پیامک وارد سایت شما شده است، همانند فردی هست که وارد فروشگاه و دفتر شما شده است، لذا همانگونه در که فروشگاهتان با ادب و برخوردی مناسب با او صحبت می‌کنید، در سایت نیز باید ( البته با اسباب خودش)، برخوردی عالی با مشتری داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنم در سایتتون حتما گفتگوی آنلاین با مشتری را داشته باشید و در ساعت‌هایی که پیامک‌هایتان ارسال می‌شوند، به صورت ویژه با هر فردی که وارد سایتتون می‌شود، گفتگوی آنلاین داشته باشید و به پرسش‌هایش در همان لحظه پاسخ دهید. اصلا چرا صبر کنید تا او از شما سوال بپرسد؟ وقتی مشتری از طریق پیام وارد سایت شما شد، پس از مثلا 20 ثانیه پنجره زیبایی برایش باز شود که اتفاقا عکس شما هم در بالایش هست، و از او بپرسید که چه کمکی از دستتون ساخته است.

 

وقت شناس باشید

زمان ارسال پیامک بسیار اهمیت دارد. پیشنهاد می‌کنم، پنجشنبه و جمعه و یا روزهای تعطیل هیچ‌گاه پیامک ارسال نکنید. شنبه‌ها روزهای شگفت‌آوری برای ارسال پیامک هستند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از ساعت 11 صبح پیامک ارسال نکنید و ارسال پیامک را تا حدود ساعت 8 و 9 شب، بیشتر ادامه ندهید.

البته همه اینها بستگی به جامعه هدف شما دارند. مثلا اگر شما برای کسبه پیامک ارسال می‌کنید، بعد از ظهرها موقع غروب و ساعات اولیه شب، زمان پیک کسب‌وکارشان هست. لذا حوالی ساعت 11صبح که وقت آزاد بیشتری دارند، بهترین زمان برای ارسال پیامک برای آنها هست.
پس لطفا در ارسال پیامک، وقت‌شناس باشید.

 

قرار دادن راه ارتباطی با شما

وجود تلفن برای تماس در انتهای پیامک برای اینکه مشتریانتون سریعا با شما تماس بگیرند، بسیار اهمیت دارد. چنانچه این امکان در کسب‌وکار شما وجود دارد که شما و همکارانتون پاسخگوی حجم زیادی از تماس‌های تلفنی باشید.

پاسخگویی به تماس‌ها سبب می‌شود تا شما فرایند بازاریابی رو تکمیل کنید، حتما از شماره تلفنی که ترجیحا در بیشتر ساعات شبانه‌روز (مثلا از 7 صبح تا 11 شب و همچنین ایام تعطیل) پاسخگوی مشتریان باشد، در انتهای پیامک استفاده کنید. برخی از افراد در روزهای تعطیل فرصتی پیدا می‌کنند تا به پیامک ها رو برسی کنند. لذا اگر تماس با شما می‌گیرند نباید با در بسته روبرو شوند.

توجه به راحتی مخاطب

استفاده از گزینه‌ای مانند توضیحات:ارسال1 به 091295891 در انتهای پیامک می‌تواند سبب شود تا مشتریانی که شاید خجالتی باشند و یا شروع تماس تلفنی برایشان سخت باشد، با ارسال 1، آمادگی خودشون رو برای دریافت توضیحات بیشتر به شما ارسال کنند و شما با پیامکی تکمیلی و یا با تماس تلفنی، فرایند بازاریابی مبتنی بر اس ام اس را ادامه می‌دهید

ارسال انبوه پیامک 

مسلما شما الان با توجه به محدودیت اعمال شده بر روی سیم‌کارت‌ها برای ارسال پیامک، برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از پنل‌های ارسال پیامک استفاده می‌کنید. زمانی که در پنل ثبت نام می‌کنید، پیامک‌های تبلیغاتی شما فقط برای افرادی ارسال می‌شود که بلک‌لیست مخابرات نیستند.

حدودا شاید بیش از نیمی از مشتریان شما، بلک‌لیست مخابرات هستند، لذا پیامک شما برای آنها ارسال نمی‌شود. البته پنل هم از این بابت هزینه‌ای از شما دریافت نمی‌کند. در زمان نوشته این مقاله (23 مهر 1399)، پنل‌های پیامکی امکانی برای ارسال پیامک با سیمکارت، البته با هزینه‌ای بیشتر دارند. برای اینکه پیامک تبلیغاتی شما به دست همه مخاطبینتون برسد، باید حتما از این گزینه نیز استفاده فرمایید.

از آنجایی که مدیریت این فرایند، یعنی ارسال شدن پیامک با سیم‌کارت برای مخاطبینی که بلک‌لیست مخابرات هستند و همچنین اطمینان یافتن از اینکه آن پیامک‌ها حتما به گوشی مخاطب رسیده است، کاری کمی پیچیده و زمان‌بر است، ما در ایده‌کاو این خدمت را برای مشتریانی که تلفن‌های مشتریان هدفشون رو از ما دریافت می‌کند، ارائه می‌دهیم.


بیشتر بخوانید:

برچسب: , ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست