کارکرد اجرایی ✅ رشد کارکردهای اجرایی

#کارکرد_اجرایی

✅ رشد کارکردهای اجرایی

کارکردهای اجرایی در طول #رشد از نظر شکل و عمل اختصاصی تر می شوند. برخی معتقدند که در سالهای اولیه کودکی (تولد تا ۵ سالگی) می توان رشد کارکردهای اجرایی مانند #حافظه فعال، #بازداری و #انعطاف پذیری شناختی را مشاهده نمود. اگرچه برخی دیگر مانند #برنامه‌ریزی و #سازماندهی تا حدود ۱۴-۱۵ سالگی رشد می کنند.

مجموعه قابل توجهی از پژوهش‌ها وجود دارد که نشان داده‌ اند کنش‌های اجرایی درطول تحول از کودکی تا بزرگسالی به صورت منظم و وابسته به سن بهبود و پیشرفت می نماید.

در سال اول زندگی با استفاده از تکالیف پاسخ تاخیری، که درآن یک شیء جالب توجه، درمقابل دیدگان کودک، پنهان و بعد از مقداری تاخیر به کودک اجازه داده می شود تا به آن شیء دسترسی یابد، شواهد اولیه ای از کارکردهای اجرایی مشاهده می گردد. این تکلیف که نیازمند نگهداری مکان پنهان شدن شیء در حافظه کاری است، نشان می دهد که در حدود ۵/۷ تا ۸ ماهگی، نوباوگان می توانند بعد از ۲ تا ۳ ثانیه تاخیر، به یادآورند که شیء کجا پنهان شده است و در ۱۲ ماهگی می توانند بعد از ۱۰ ثانیه تاخیر، در این تکلیف موفق شوند.

در سال اول زندگی توانایی های اصلی بازداری و حافظه کاری ظاهر میشوند و تا سن ۳ سالگی اشکال پیچیده تری را پیدا میکنند. در ۳ سالگی کنش اجرایی تغییر که به دو کنش اجرایی ذکر شده قبلی وابسته است، ظهور مییابد و در سن ۳ تا ۴ سالگی کنش اجرایی برنامه ریزی و سازماندهی ظهور و بروز می یابد. کنش اجرایی نظم‌جویی هیجان همزمان با کنشهای اجرایی دیگر ظهور می یابد و در طول دوران کودکی تحول می یابد.

تحقیقات نشان داده اند که آموزش و رشد کارکردهای اجرایی نقش اساسی در گسترش توانمندی‌های اجتماعی و توانایی‌های تحصیلی و آموزشگاهی دارند. به ویژه که نقص در رشد این کارکردها، می تواند موجب اختلال نقص توجه، اختلال در شروع و اتمام تکلیف، به یادسپاری تکالیف اختلال حافظه و اختلال یادگیری شود.

بر اساس نظریه #لوریا مغز انسان از سه واحد کارکردی اساسی تشکیل شده است که به صورت برهم کنشی با هم ارتباط دارند.
واحد اول در ساقه مغز قرار دارد و مسئول تنظیم و حفظ انگیختگی مغز است.
واحد دوم مسئول کدگذاری، پردازش و ذخیره اطلاعات است و در ناحیه گیجگاهی، آهیانه ای و پس سری جای گرفته است.
سومین واحد کنشی در ناحیه پیشین مغز قرار دارد (یعنی قطعه های پیشانی) و کارکردهای آن شامل برنامه ریزی، تنظیم و تائید رفتار انسان است.

لوریا در داخل ناحیه سوم، قشر پیش پیشانی را به عنوان “فوق ساختاری در نظر گرفت که فعالیت مغزی یا #رفتار را کنترل یا تنظیم می کند. از این منظر، انتظار می رود آسیب به قطعه های پیشانی، مخصوصا قشر پیش پیشانی، برنامه های رفتاری پیچیده و توانایی فرد در تائید یا تنظیم نتایج رفتاری را، دچار اختلال کند.

در نتیجه.ی این آسیب ممکن است رفتار بسیار ابتدایی یا کلیشه ای که غیر منطقی، نامربوط یا نامناسب است جایگزین رفتارها و برنامه های پیچیده شود.

#آنوشا_نیکوبخت
دکترای تخصصی روانشناسی
درمانگر تخصصی RT-CHT
@psychomod

در ادامه در مورد سنجش کارکردهای اجرایی اطلاعاتی را با شما سهیم خواهیم شد.

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست