معایب بازاریابی شبکه ای از نظر پلیس فتا

معایب بازاریابی شبکه ای از نظر پلیس فتا :

کسب و کارهای شبکه ای، آن دسته از بازاریابی های شبکه ای است که فروشنده ابتدا باید خود، خریدار محصولات انحصاری شرکت مربوطه باشد. یکی از چالش های مطرح این کسب و کار این است که اگر کالاها به فروش نرسد، فروشنده دچار ضرر می شود.
در این نوع بازاریابی ها با تکنیک های روانشناسی و فشارهای اجتماعی، بازاریاب سعی می نماید از آشنایان عضوگیری نماید تا آنها به عنوان فروشنده برای خرید محصولات شرکت اقدام کنند تا پورسانتی از طریق خرید زیرمجموعه ها به او تعلق گیرد.
معایب:
1- هیچ کس در این مدل کسب و کار تمایل به فروشندگی ندارد و همه تلاش می کنند با هر روش و ترفندی عضوگیری نمایند تا به واسطه خریدهای انجام شده در سطح زیرشاخه ها، درآمدهای غیر فعال داشته باشند، به همین خاطر این روش کسب و کار از سوی علمای مذهبی مورد تأیید نیست.

2- مجوز این شرکت ها از سوی اتاق اصناف وزارت صنعت معدن و تجارت می باشد و ماموریت های محوله به این کسب و کارها شامل 1- حذف واسطه ها  2- حمایت از تولید ملی  3- اشتغال زایی برای جوانان می باشد. در صورتی که بسیاری از شبکه های بازاریابی خود واسطه هستند، اکثر محصولات آنها وارداتی است. همچنین به جای اشتغال زایی جوانان در کارخانه ها و کارگاه های تولیدی، گرایش به درآمدزایی به شکل شرکت های هرمی و مصرف گرایی دارند.

3- قیمت برخی کالاهای انحصاری عرضه شده در این نوع کسب و کارها از کالاهای مشابه در بازار گران تر و حتی با کیفیت پایین تر است. فروشنده ناگزیر است ابتدا خود به عنوان مشتری محصولات را بخرد و سپس با هر شگردی تلاش کند تا از طریق سرمایه های اجتماعی خود مانند خانواده و آشنایان این کالاها را بفروشد.

4- اکثر شرکت های بازاریابی شبکه ای بر پایه وعده های شگفت انگیز، هیجانات اجتماعی و فشارهای انگیزشی بنا شده اند. وقتی بازاریاب با گذشت مدت طولانی و تلاش های گسترده به حداقل نتایج ترسیم شده هم نمی رسد، دچار افسردگی و ناامیدی می شود، همچنین اگر این کسب و کارها با ورشکستگی مواجه شوند هیچ تعهدی برای حمایت از بازاریاب ها وجود نخواهد داشت.  

5- برای جذب بازاریاب و فروش محصولات، به او گفته می شود در صورت روند افزایشی زیرشاخه ها، او پس از 5 سال در واقع بازنشسته می شود زیرا با دریافت درصدی از پورسانت های فروش توسط زیرشاخه های چند سطحی، درآمد هنگفت ماهیانه برای او حاصل خواهد شد. البته اگر فعالیت زیرشاخه ها قطع نشود و عمر کسب و کار مربوطه با ماهیت بازاریابی شبکه ای تمام نشود.

توصیه ها:

1- هیچگاه در فضای رویا و هیجان تصمیم به انجام کاری نگیرید و تحت تأثیر چرب زبانی ها قانع نشوید، بلکه اقدام به تحقیق و مشورت نمایید.
2- بهترین انتخاب برای آینده کاری جوانان، کسب مهارت و تخصص در مراکز فنی و حرفه ای یا آموزشگاه های علمی و تخصصی است.
3- شفاف سازی مزایا و معایب، فرصت ها و تهدیدها برای هر مدل کسب و کاری ضروری است. نباید به بهانه های انگیزشی، ذهن ما از واقعیت منحرف شود.
4- در سیستم های کسب درآمد از نوع افیلیت مارکتینگ هرکس می تواند با یک عضویت ساده و کمک به فروش کالاها، به ازای خرید هر مشتری، پورسانت دریافت کند. در این سیستم، بازاریاب تنها معرف محصولات است.

https://www.cyberpolice.ir/learning/150596/%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%A8-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست