صادرات خوب، صادرات بد

بیاندیشیم که صادرات خوب چیست و صادرات بد چگونه صورت میگیرد؟!

ایران بزرگترین صادرکننده هندوانه دنیاست، صادرات آب در کشوری کم آب که نزدیک است آب مجازی باعث خشکسالی واقعی شود و سیل های خانمان برانداز هم به کار نیایند! ما بیش از ده درصد خیار جهان را صادر می کنیم و نیم درصد از خیارشور جهان را!

دلتمردان ما می گویند درست نیست که کارگران ما بدلیل صادرات مواد خام معدنی بیکار شوند و باید تعرفه های گمرکی بازنگری شده و در صورت عدم موثر بودن افزایش پیدا کنند
صادرات سنگ آهن و امثال آن وقتی در داخل و جهت تولید محصولی با ارزش افزوده بالاتر نیاز هست خوب نیست، ولی آیا صادرات شمش فولادی مورد نیاز صنایع افتخار و صادرات خوب است؟!

وقتی صنایع تکمیلی در زنجیره های پایانی مواد اولیه ندارند، صادرات مواد اولیه معدنی یا پتروشیمی مورد نیاز آنها کدام یک از انواع صادرات است ؟!

صادرات بلوک سنگ تزئینی شامل افزایش عوارض شده و سالهاست که به خام فروشی محکوم می شود و جالبتر اینکه در خام بودن این محصول و حتی خام بودن این تفکر اختلاف نظرهای بسیاریست!

در اینکه صادرات سنگ فرآوری شده بنام و با برند ایران صادرات_خوب است، شکی نیست ولی آیا صادرات بلوک سنگهای ویژه و بعضا منحصر به فرد ایران ارزش افزوده نمی تواند داشته باشد؟!

سنگهایی که با توجه به شرایط مصرف نه در داخل بازاری دارند، نه قدرت خریدی برای بسیاری از آنها هست و نه توان تحقیقا بالفعلی که بتواند سریعا شروع به صادرات محصول فرآوری شده آن‌ها کند!

اشتباه ممنوعیت های عجیب قبل و از دست دادن بیشتر بازار نیز اشتباهی راهبردی بود که با همین اهداف صورت گرفت. پس بد بینانه و غیر کارشناسیست که صادرات این نوع محصول #صادرات_بد نام بگیرد.

مشخص است که هندوانه با پسته متفاوت است و سنگ آهن و سنگ مرمر ماهیت، بازار، روش عرضه و تقاضایشان یکی نخواهد بود، پس شایسته است هر محصول طی نگاهی راهبردی صادر شود که بتوان به هدف اصلی صادرات و کسب ارزش افزوده بیشتر و قابل امکان دست یافت.

چه باید کرد؟!

یکی از روشهایی که در کشورهای توسعه مدار در نظر گرفته می شود مشورت ستادی و اجرایی با بخش خصوصی واقعی و فعالان آن صنعت و خدمات است که می توانند دولت را در تصمیم‌گیری‌ها راهنمایی عملیاتی کنند.

روش دیگر استفاده از تجربیات این کشورهاست که با توجه به برآورد ، تقابل شرایط و پتانسیل ها می توان به نتایج خوب اجرایی رسید. مثلا در مورد سنگ تزئینی، کشور لیدر این صنعت ایتالیاست که صادرات بلوک های ویژه هم دارد و کشور نوظهور موفق، ترکیه است که آن هم چنین روندی را ادامه می‌دهد.

دیگر روش ایجاد اتاق های فکر و اجرای مدون و سیستم‌مند است که با توجه به موارد بالا خروجی کارشناسی تولید می کنند و می توانند محتوای حاصله را در اختیار تصمیم‌گیران قرار دهند.

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست