بخش دوم صفحه دیداری فضایی

#بخش_دوم
#توجه
#صفحه_دیداری_فضایی
#اختلالات_یادگیری

معیارهای توجه دیداری فضایی

✅ تست نشانه‌دهی فضایی

در آزمایش نشانه‌دهی #پاسنر هدفی را در دو موقعیت مکانی نمایش می‌دهند و بعد فرد باید بتواند هدف را (که در یکی از دو موقعیت مکانی نمایش داده شده بود) شناسایی کند و به سرعت به آن پاسخ دهد.
در هر آزمایش ۳ نشانه بنابر تشخیص آزمونگر بکار میرود، نشانه‌ معتبر (نشانگر موقعیت مکانی درست)، نشانه‌ نامعتبر (نشانگر موقعیت مکانی نادرست که فرد را گمراه می‌کند) و نشانه خنثی ( هیچ اطلاعاتی ارائه نمی شود).
در آغاز آزمون نشانه‌ای نمایش داده می‌شود که ممکن است نشانه معتبر یا نامعتبر یا نشانه‌ خنثی باشد.
نشانه‌ها ممکن است نشانه محیطی (محرکی خارجی در اطراف موقعیت مکانی هدف) یا نشانه مرکزی (یک نماد، مانند فلشی که به محل هدف اشاره دارد) باشد.

اگر موقعیت مکانی هدف از قبل مشخص باشد، یعنی از نشانه‌ معتبر استفاده شود، آزمون‌شونده در شناسایی و تشخیص سریع تر و دقیق‌تر عمل میکند.
دادن اطلاعات غلط و استفاده از نشانه نامعتبر به اشخاص درباره موقعیت مکانی هدف، منجر به افزایش زمان واکنش و کاهش دقت نسبت به زمانی میشود که نشانه خنثی ارائه میشود.

میزان دقت و سرعت عمل در تشخیص:
نشانه معتبر نشانه خنثی نشانه نامعتبر

آزمون‌های نشانه‌دهی فضایی معمولا   توجه فضایی پنهان را ارزیابی می‌کنند.
توجه فضایی پنهان به توجهی اشاره دارد که می‌تواند اطلاعات را بدون حرکت چشم دریافت کند. برای بررسی #توجه_پنهان لازم است اطمینان حاصل کنیم که چشمان ناظر در طول آزمون تنها به یک مکان خیره بماند.

در آزمون‌های نشانه دهی فضایی، از فرد خواسته می‌شود که به یک نقطه ثابت متمرکز شود. به‌طور معمول ۲۰۰ میلی ثانیه طول می‌کشد تا حرکت چشم ساکادیک به یک نقطه-مکان منتقل و ثابت شود.

بنابراین، مدت زمان ترکیب نشانه و هدف معمولا در کمتر از ۲۰۰ میلی ثانیه ارائه می‌شود تا مطمئن شویم که توجه فضایی پنهان اندازه‌گیری می‌شود و اثرات حاصل به دلیل حرکات آشکار چشم نیست.
برخی تحقیقات، حرکات چشم را به‌طور ویژه‌ای زیر نظر می‌گیرند تا اطمینان حاصل کنند که چشمان مشاهده کنندگان به‌طور مداوم بر نقطه مرکزی ثابت متمرکز است.

نشانه‌های مرکزی و محیطی در آزمایش‌های نشانه دهی‌ فضایی می‌توانند جهت‌گیری توجه فضایی پنهان را ارزیابی کنند. به نظر می‌رسد این دو نشانه از مکانیزم‌های متفاوتی برای جهت‌دهی توجه فضایی استفاده می‌کنند.

نشانه‌های محیطی، با استفاده از فرایندهای کنترل توجه از پایین به بالا، به‌طور خودکار توجه را جلب می‌کنند. برعکس، تصور می‌شود که نشانه‌ های مرکزی تحت کنترل ارادی باشند و از این رو از فرایندهای بالا به پایین استفاده کنند.

تحقیقات نشان داده‌اند که نشانه‌های محیطی به راحتی قابل چشم پوشی نیستند، چراکه، حتی زمانی که مشاهده گر می‌داند نشانه موقعیت، هدف را پیش‌بینی نمی‌کند یعنی نشانه نامعتبر است، باز هم توجه به سمت نشانه محیطی سوق داده می‌شود. نشانه‌های محیطی همچنین بسیار سریع‌تر از نشانه‌های مرکزی باعث جلب توجه می‌شوند، چون نشانه‌های مرکزی نیازمند زمان پردازش بیشتری برای تفسیر نشانه هستند.

✅ آزمایش‌ پروب فضایی

در آزمون‌های نشانه‌دهی فضایی، #پروب (نشانه) فضایی باعث جلب توجه به یک موقعیت مکانی خاص می‌شود. پروب‌های فضایی همچنین در انواع دیگر آزمون‌ها برای بررسی چگونگی تخصیص توجه فضایی استفاده شده‌اند.

پروب‌های فضایی برای ارزیابی توجه فضایی در بررسی‌های دیداری استفاده می‌شوند. وظایف بررسی‌های دیداری، تشخیص یک هدف از میان تعدادی از گزینه‌های نادرست است. توجه به مکان نمونه‌ها در بررسی می‌تواند برای هدایت بررسی دیداری استفاده شود.
این موضوع توسط نشانه‌های معتبر با بهبود شناسایی اهداف نسبت به شرایط نامعتبر و خنثی نشان داده شده‌است. یک نمایش بررسی دیداری همچنین می‌تواند بر سرعت پاسخ یک فرد به یک #پروب_فضایی تأثیر بگذارد.

در یک آزمون بررسی دیداری، یک نقطه کوچک پس از یک نمایش دیداری ظاهر شد و مشخص شد که مشاهده کنندگان در شناسایی نقطه، زمانی که در همان محل هدف واقع شده بود سریع‌تر عمل کردند. این نشان داد که توجه فضایی به محل هدف اختصاص داده شده‌است.

استفاده همزمان از چندین کار در یک آزمایش، می‌تواند کلیت توجه فضایی را نیز نشان دهد، چرا که اختصاص توجه به یک کار می‌تواند بر عملکرد سایر کارها تأثیر بگذارد.
به عنوان مثال، پژوهشی نشان داد هنگامی که #توجه به یافتن نقطه چشمک‌زن (بعنوان پروب فضایی) جلب شد، این امر احتمال شناسایی حروف اطراف را افزایش داد.

ادامه دارد.

#آنوشا_نیکوبخت
دکترای تخصصی روانشناسی
درمانگر تخصصی RT-CHT
@psychomod

۱۳ فوریه روز جهانی رادیو است.

رسانه‌ای پرمخاطب و کم هزینه که در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ نقش مهمی در مبارزه با انتقال اطلاعات نادرست و ترویج آگاهی درباره این بیماری داشته است. شعار امسال «دنیای جدید، رادیو جدید است.
@psychomod

دومین شنبه ماه فوریه که امسال مصادف شده با ۱۳ فوریه روز جهانی فیلم است. یکی از سنت‌های این روز نام بردن از فیلم‌هایی است که شما را تحت تاثیر قرار داده است.
کدام فیلم یا فیلم‌ از نظر شما تاثیرگذار بوده است؟
@psychomod

3999d608-b3da-45e8-b51d-b7cb16da42e2.jpg

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست