ابعاد ۹ گانه مارکتینگ

۱. بازارگرایی: تمام واحدهای یک شرکت باید براساس اصول «رضایت مشتری و «خلق مزیت رقابتی برای شرکت عمل کنند و هر برنامه ای باید از این ۲ منظر ارزیابی شود که آیا باعث افزایش رضایت مشتری می شود یا خیر؟ و آیا باعث افزایش تمایز شرکت از رقبایش می شود یا خیر؟

۲. بازارشناسی: پیروی از اصل بازارگرایی مستلزم شناخت دقیق بازار و رصد تغییرات آن به صورت مستمر است. در مارکتینگ شرکتی موفق تر است که بتواند مشتریان و نیازهای آنان را بهتر از رقبا بشناسد و ارضاء کند. ضرب المثلی در مارکتینگ می گوید: «مارکتینگ بدون داشتن اطلاعات، مثل رانندگی با چشمان بسته است !

۳. بازاریابی: پس از شناخت دقیق بازار، شرکت باید تصمیم بگیرد که در کدام بازار می تواند بهتر رقابت کند. انتخاب بازار هدف مناسب یکی از اصول مهم در مارکتینگ است.

۴. بازارسازی: پس از انتخاب بازار هدف مناسب، باید برنامه هایی برای نفوذ در آن طراحی و اجرا کرد و با معرفی درست محصول و مزایا و منافع آن، قیمت گذاری درست و توزیع هدفمند، بازار را برای پذیرش محصول آماده کرد.

۵. بازارگردی: حضور مستمر و مستقیم در بازار در زمان اجرای برنامه های مارکتینگ و سنجش بازخوردهای اجزای مختلف بازار مانند مشتریان، رقبا، شبکه های واسطه ای و غیره لازمه اجرای موفق و اصلاح به موقع برنامه های مارکتینگ است.

۶. بازارسنجی: سنجش میزان موفقیت یک برنامه بازاریابی از حیث دستیابی به اهداف تعیین شده و هزینه مصرف شده و نیز سنجش مستمر موقعیت شرکت در بازار و به ویژه در مقایسه با رقبا یکی از وظایف مهم هر مدیر مارکتینگ است.
۷. بازارداری: مشتریان، شبکه های توزیع و شرکای بازاریابی وفادار یکی از مهم ترین دارایی های هر شرکتی است. این هدف به وسیلۀ حفظ و گسترش روابط با آنها به دست می آید.

۸. بازارگرمی: مارکتینگ را به جریان آب تشبیه می کنند که نباید راکد بماند زیرا عدم اجرای مستمر برنامه های مارکتینگ باعث تنزل جایگاه شرکت در بازار می شود. طراحی و اجرای برنامه های مختلف تبلیغاتی و پروموشن باعث گرم ماندن بازار شرکت می شود.

۹. بازارگردانی: انجام ۸ وظیفه بالا نیازمند برنامه ریزی، اجرا، کنترل و اصلاح مستمر استراتژی ها و برنامه های مختلف برای شرکت است که در اصطلاح به آن بازارگردانی یا مدیریت مارکتینگ می گویند.

با کلیک روی لینک زیر به گروه ما بپیوندید:

@Cafemodiriyat

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست